fbpx

 


 

5 forslag til en afslappende jul

Det skal sagtens lade sig gøre for dig at få en afslappende jul, selvom alle omkring dig ikke er helt så afslappede, og selv om det eneste sted, du eventuelt kan være i fred er på toilettet. Der var faktisk et år, hvor toilettet blev min bedste ven. Det kan du læse om lige her.

For at du kan få en afslappende jul, er du nødt til at vide det her:

For at du overhovedet kan få en afslappende jul, er du nødt til at vide, hvad der rent faktisk gør julen afslappende for dig. Det er derfor mit første forslag, at du får overblik over det. Spørg dig selv:

Hvad skal der til, før jeg synes, det er en afslappende jul?
Og så lister du minimum 5 punkter op:

1:
2:
3:
4:
5:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forslag 1: Punkterne er på plads. Nu er vi klar til at tage fat.

Punkterne er på plads. Fedt. Men vi er alligevel nødt til at tale lidt om dine punkter, du og jeg. For der er det med punkterne, at det skal være noget, du rent faktisk har mulighed for at påvirke. Ellers bliver det jo ikke afslappende.

Lad os sige, at et af dine punkter er:

1) At mit ekstrabarn ikke bliver helt overgearet.

Sorry.

Det punkt er helt uden for din kontrol. Mange børn bliver ”overgearede” i julen af den simple årsag, at de bliver overstimulerede og har svært ved at være i og med det. Det er ikke for at genere dig. De kan bare ikke have alle de følelser og forventninger i deres lille krop.

Det kan du tilføje til dit punkt, det er, hvordan du vil reagere, når det sker. Hvad er din plan?

Er det at trække vejret dybt?
Fjerne dig fra stedet?
Hjælpe barnet med at komme ud af det?
Løbende skrigende bort?

Mit råd er:
Tag stilling til, hvordan du vil håndtere det, når det sker – i stedet for at håbe på, det ikke sker.
Det sker med 99,9 % sikkerhed.
Beklager.

 

 

 

 

 

Forslag 2: Time-out

Punkterne er på plads – ✓

Mit andet forslag til en afslappet jul er en time-out. Til dig vel at mærke.

Sørg for at afsætte tid hver dag til dig selv. Tid hvor du kan trække vejret frit og være med det, der er. Om du så kun kan finde 5 minutter i jeres pressede program, så find de 5 minutter. Alle forandringer starter med selv det mindste lillebittemini skridt.

Fortæl ham du elsker, at det er noget, du gør for at værne om dit overskud, som kommer jer alle til gode.

 

Forslag 3: Find din indre zen-mester frem

Punkterne er på plads – ✓
Time-out er på plads – ✓

Så er det tid til at finde din indre Zen-mester frem.

Konflikter er fuldstændig uundgåelige i julen. Ja, faktisk er de uundgåelige i livet generelt. Jeg anbefaler derfor, at du, når du står på tærsklen til en konflikt, tænker over, om det er konflikt, du behøver at gå ind i eller om det måske giver mere mening at lade den passere, fordi det reelt ikke er din konflikt.

Hvordan lader du en konflikt passere?

Godt du spørger, det vil jeg meget gerne svare på.

Det gør du ved at tie stille.
Du siger ikke noget.
Du tænker det, du ville have sagt, inde i dit hoved – uden at sætte lyd på.

Det kunne fx være;
Dit ekstrabarn beder om noget slik.
Barnets far, din kæreste, siger: ”Nej ikke nu”.
Barnet bliver sur og råber højt ”Jeg vil ha’ noget slik NU!!”
Barnets far, din kæreste, siger; ”Okay, men kun et stykke så”

Ville du så være fristet til at blande dig? Mon ikke. Men her kan du vælge at afværge en konflikt mellem dig og ham, du elsker.
Du er ikke en del af den oprindelige konflikt. Du behøver derfor selv starte en.

 

 

 

 

 

Forslag 4: Træn din accept-muskel

Punkterne er på plads ✓
Time-out er på plads ✓
Din Zen-mester er på banen ✓

Konflikter opstår, når 2 eller flere mennesker vil noget forskelligt. Ergo opstår der konflikter løbende. Det er en naturlig del af livet. Det er der ikke er lige så naturligt, ja endda unaturligt og unødvendigt er, at du fortsætter dine konflikter. Mange, hvis ikke alle, konflikter kan enten undgås eller minimeres, hvis du accepterer, at andre har en anden mening end dig.

Accepter, at I ser forskelligt på tingene.
For din partner ser verden ud på en måde.
For dig ser den ud på en anden måde.
Og det er ok.

At du accepterer, at andre ser tingene anderledes betyder ikke, at du er enig.
Det betyder, at du holder op med at bruge energi på at overbevise andre om noget, de alligevel ikke vil tro på.
Og du får ro.

Ved at træne din acceptmuskel kan du få en betydeligt mere afslappende jul. Det er garanteret.

 

Forslag 5: Giv slip

Punkterne er på plads ✓
Time-out er på plads ✓
Din Zen-mester er på banen ✓
Accept-muskel trænes ✓

Når du ikke accepterer andres tilgang er det, fordi du har svært ved at give slip på din mening om, hvordan tingene skal være. Fordi du har svært ved at slippe, hvad du synes andre skal gøre eller ikke gøre. Være eller ikke være. Sige eller ikke sige.

Men i direkte forlængelse af at acceptere en given situation ligger det at give slip på håbet om, at det skal være anderledes. At give slip er en absolut overset mulighed for at få en afslappende jul. Det er enkelt i teorien. Sindssygt svært at praktisere synes de fleste. Jeg selv er ingen undtagelse.

Men – her er din oversete og undervurderede mulighed, mit forslag nummer 5

Giv slip.

Giv slip på behovet for at få ret.
Giv slip på behovet for, at tingene skal være på din måde.
Giv slip på behovet for at snige en unødvendig kommentar ud mellem sidebenene.
Giv slip på behovet for at blive forstået.
Giv slip.

At give slip sætter først og fremmest dig selv fri. Men også den anden. Så der er tale om en win-win.
Men hvis det er super vigtigt for dig at få ret; Ja, så blev løsningen foranlediget af dig 🙂

I praksis fungerer det sådan her – du siger til dig selv
Jeg giver slip på… [indsæt selv situation, adfærd eller person]’, det er som, det er”

Sig det så tilpas mange gange, at du rent faktisk kan mærke en forskel, når du tænker på det.
Gentag det dagligt indtil du kan mærke, at det har sluppet sit tag i dig.

 

 

 

 

 

 

 

Du kan kan sagtens få en afslappende jul

Jeg startede med at skrive, at det skal sagtens lade sig gøre for dig at få en afslappende jul. Jeg håber derfor, at du nu sidder med følelsen af, at det rent faktisk er muligt.

Du har selv valgt nogle punkter og fået mine bud på, hvordan du skaber dig en afslappende jul.
Det vil jeg invitere dig til at fokusere på, når julen buldrer og brager om ørerne på dig.

Vil du løbende inspireres til at skabe balance i dig selv og din sammenbragte familie, så tilmeld dig min nyhedsmail herunder. Herefter lander inspirationen direkte i din indbakke, indtil da dag, du beder mig stoppe.

Kærligst og glædelig jul

Janne
Ekstramor til 2 og mor til 2
Familierådgiver & forfatter

 

Rådgivning til ekstramødre og sammenbragte familier

Få mine tips og værktøjer, der gør det lettere at være ekstramor allerede i dag

Sådan vinker du farvel til skyld, skam og dårlig samvittighed

Sådan håndterer du egne og andres forventninger til dig som ekstramor

Sådan får du din partner på banen uden (for mange) konflikter

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, så lander værktøjerne automatisk i din indbakke
Det koster blot din e-mail - herefter modtager du løbende inspirationsmails og tilbud

Tak - Tjek venligst din e-mail